vrijdag 15 april 2011

Oorlogsdagboeken als bron of ter inspiratie ...

Dagboeken zijn voor sommige soorten onderzoek waardevolle bronnen. Niet alleen omdat ze veel zeggen over de schrijver van het dagboek of over de onderwerpen die in het dagboek aan bod komen. Ze kunnen ook een bron van inspiratie zijn. Als je weet dat een voorouder ondergedoken heeft gezeten in de oorlog en je wil méér weten over wat hij of zij mogelijk heeft meegemaakt, dan kan het lezen van dagboeken van lotgenoten helpen om je er een voorstelling te maken. Ook kunnen dagboeken een bron van inspiratie zijn wanneer je je wil voorbereiden op vraaggesprekken waarmee je bijvoorbeeld oral historie wil vastleggen.

Bij het NIOD in Amsterdam hebben ze inmiddels méér dan 1600 oorlogsdagboeken beschreven. Vastgelegd is (indien bekend) de auteur, plaats van handeling en periode die het dagboek beslaat en een korte beschrijving van de inhoud. Er zijn dagboeken van allerlei verschillende soorten mensen, waaronder ook onderduikers, verzetsstrijders, mensen die werkte in de Arbeidseinsats etc. De meeste dagboeken zijn slechts beperkt toegankelijk i.v.m. overwegingen van privacy. Zie website NIOD (>Zoeken in collecties > Dagboekcollecties) voor meer informatie over voorwaarden en recente toevoegingen.
Een overzicht van de oorlogsdagboeken van het NIOD is te vinden in www.archieven.nl, onderverdeeld naar Europese en Indische dagboeken. Met wat zoeken vind je ook enkele dagboeken die wel volledig digitaal toegankelijk zijn. Zoals deze.

Een kleiner aantal oorlogsdagboeken en brieven uit de oorlog is wel integraal te lezen via Het Geheugen van Nederland.
Ook het Utrechts Archief heeft een (klein) aantal Oorlogsdagboeken online gezet. Die vind je hier.


Een héél speciaal oorlogsdagboek is dat van Elisabeth van Aller-van den Born. Zij woonde als 12-jarig meisje tijdens de Tweede Wereldoorlog in Amersfoort. Zij schreef haar belevingen in haar dagboek, net als Anne Frank. Haar dagboek is door Museum Flehite gescand en door mevrouw Van Aller beschikbaar gesteld voor gebruik in het onderwijs. Zie website Archief Eemland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten